Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze az egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ






Kategória: Mozgásformák, sport

Gerinctorna, manuálterápia- és ami mögötte van

Sokan úgy gondolják, a gerinctorna az idős embereknek való, rendbe hozza azt, ami a kor előrehaladtával tönkremegy. Sok sportoló nem fordít figyelmet arra, hogy megfelelően edzett alapizomzattal kezdje a nagyobb terhelést. Én is közéjük tartoztam-tévedtem...

Az edzőm, akihez rendszeresen jártam aerobic-ra jógát és gerinctornát is tart ugyanabban a teremben. Az ülőmunka és 27 mozgásszegény év egyenes következményeként rossz a tartásom, ezzel mindig tisztában voltam, de be kell valljam, nem tettem ellene semmit. Sokszor az ember észre sem veszi milyen csúnya, görnyedt a tartása a gép előtt, vagy egy idő után már bárhol, bármilyen tevékenység közben.

2-3 éve elkezdett fájni a hátam, időnként egy pontból induló enyhe zsibbadást éreztem és mivel nem múlt, orvoshoz fordultam. A rtg. és pár egyéb vizsgálat alapján az orvos azt mondta, a mozgásszegény életmód és a rossz tartás, az ülőmunka az oka, kezdjek el mozogni és figyeljek a tartásomra, járjak masszőrhöz és rendbe fog jönni. Mivel akkoriban már folyton terveztem, hogy elindulok valamerre tornázni, ez külön kapóra jött, elkezdtem az aerobic-ot és elmentem néhányszor masszőrhöz.

A tünetek elmúltak, én pedig el is felejtettem a dolgot. Aztán amikor idén májusban elkezdtem a súlyzós edzést, nos kb. 3 hónap után megint ugyanott jelentkezett a fájdalom, de most sokkal erősebben. Egy edzés után jó pár napig kínlódtam és már rémeket láttam- biztosan sérv- így elmentem dokihoz. Mielőtt bárki habzó szájjal előadná, hogy én megmondtam, a súlyzó nem nőknek való, miért írta ez a liba egy másik cikkben, hogy teljesen jól érzi magát, kérlek, olvasd előbb végig (tényleg jól érzem magam és valóban komoly eredményeket értem el a sporttal). Újabb vizsgálatok után- amik nem mutattak sérvet szerencsére- az orvosom azt ajánlotta, próbáljam ki a manuálterápiát. Mivel elég drága módszerről van szó, hezitáltam, de végül a fájdalom és a súlyzós edzés hiánya meggyőzött.

A manuálterapeuták képzett szakemberek, ha jól tájékozódtam egy speciális, orvosi egyetemen folyó képzést csinálnak végig, a munkájuk átmenet a sima masszázs és a kemény csontkovácsolás között. A terapeuta átnézte a leleteimet, meghallgatta a tüneteimet, megvizsgált, aztán elmondta, hogy tipikusnak mondható az esetem. Az emberek hajlamosak elfeledkezni a gerinc körüli mélyizomzat fontosságáról, ha el is járnak sportolni, nem figyelnek a tartásukra és nem dolgoznak ezekre a tartóizmokra. A súlyzós edzéssel megerősítettem pillanatok alatt a "felszíni" izomzatomat, de a hátam a helytelen tartás miatt túl nagy terhelést kapott. Védekezés képpen 2-3 csigolyám bemerevedett az alattuk lévő pedig elcsúszott a helyéről. Ez okozta a fájdalmat.

A terápia során megmutatták hogyan tudok hatékonyan nyújtani, hogyan tudom megerősíteni a gerinc melletti izmokat, mobilizálni a hátam (a merev csigolyákat mozgásra bírni) és manuálisan átmozgatták a csigolyákat- utóbbi meglehetősen fájdalmas eleinte, de a hatása minden kezelés után érezhető.
Ezzel párhuzamosan elkezdtem gerinctornára járni. Az első alkalommal úgy mentem be, ez egy laza kör lesz, amolyan nyugdíjas torna- utólag is elnézést kérek a gondolatért...Gyorsan rá kellett jönnöm, hogy bizony kőkemény munka folyik ezeken az edzéseken, sok gyakorlatot feszülő izmokkal és nagy önbizalommal sem tudtam megcsinálni elsőre és másnap kőkeményen éreztem olyan izmokat a hátamban, amiről nem is gondoltam, hogy létezik.

Lehet, sokaknak nem mondok most újat, valószínűleg ostoba és öntelt voltam (azt hittem a gyors fejlődésnek nincs ára), de tanultam a hibáimból. Mostanra úgy érzem, sokkal stabilabb a hátam, igyekszem naponta átmozgatni a gerincemet és folyamatosan figyelek a tartásomra. 2 teljes hónapra volt ahhoz szükségem, hogy kialakuljon egy alap, ez alatt az idő alatt az edzések száma maradt, de inkább kardióztam, most újra nekivágok a súlyzós edzéseknek- kiegészítve a gerinctornával. Mert ez bizony nem csak az idősebb korosztály számára hasznos és nem csak akkor, ha baj van. Nagyon jó alapot ad bármilyen sporthoz- hiszen a vázizomzat, a mélyizmok mindenhol dolgoznak. Észre sem veszed, milyen sok terhelést kapnak nap mint nap és ha nem erősíted őket, akkor nincs támasza a testednek. Előbb, vagy utóbb ez megbosszulja magát és a megelőzés sokkal egyszerűbb, mint a kezelés. Ma már sok helyen van lehetőség Callanetics, Pilates vagy jógaórákra is, amik ugyanezeket az izomcsoportokat dolgozzák meg, így a lehetőség szinte bárhol adott.
Bízom benne, hogy sokan kihasználják ezeket a lehetőségeket, még mielőtt elkezdődne a hátfájás.
(A cikket beküldte: snow white)



Gumiszalag - gyakorlatok bárhol, bármikor
Ismét egy sporteszköz, amit orvosi szakterületeken, rehabilitációs kezeléseken használtak, de néhány éve felbukkant az edzőtermekben és az otthon végezhető tornák gyakorlataiban is. Sokoldalúan használható, szinte bárhol, bármikor. »

90 napos mintaétrendek
A 90 napos diéta lényege ugyebár, hogy különböző étrendű napok követik egymást: protein nap, keményítő nap, szénhidrát nap és gyümölcs nap. Egy idő után az ember kifogy az ötletekből, mit is ehet ezeken a napokon. A következő lista ebben nyújt egy kis segítséget... »





Minden jog fenntartva © 2018, www.90naposdieta.hu | Jogi nyilatkozat / Adatvédelmi tájékoztató | Kapcsolat: info (kukac) 90naposdieta.hu | WebMinute Kft.